Kolláth György: nem várható, hogy legitim választások legyenek

2014.03.25. 08:30 Ars Boni

Ars Fori rovatunk következő témájaként a választójoggal foglalkozunk. Ennek keretében arra kértük a téma szakértőit, hogy az általunk felsorolt rengeteg kérdés közül legalább öt megválaszolásával járuljanak hozzá az új választójogi rendszer jobb megértéséhez, illetve a változások lehetséges következményeinek feltérképezéséhez. Ezúttal Kolláth György alkotmányjogász, az ELTE és a TF címzetes egyetemi docense válaszol.

 *

 Mit gondol a rendszerváltás óta mennyiben befolyásolta a választási rendszer a pártrendszert és ezáltal a közjogi berendezkedésünket?

 Az 1989-ben egyszeri alkalomra készült, ill. szóló parlamenti választójogi törvény bevált, jól működött 2010-ig: közjogilag is, de a pártrendszer relatív, ugyanakkor indokolt mérvű stabilitása szempontjából szintén. Biztosította ez a törvény (és a Vet.) a demokratikus választási alapelveknek és a nemzetközi, ill. uniós mércéknek is megfelelő szabad, tisztességes, átlátható választásokat, előmozdította azok legitim eredményét. Gond a 20 év alatt nem elsősorban jogalkotási, hanem jogkövetési tekintetben mutatkozott meg: két lényeges kivétellel. Egy: a párt-, és kampány-finanszírozás, ill. annak kontrollja elégtelen volt és maradt. Kettő: a választókerületi „utánaigazítás” rossz volt, majd részrehajló módja miatt tovább romlott. Kisebb, de érzékelhető gondja-baja volt, illetve lett még az arányosság kritériumának elégtelensége. Helyénvaló volt a parlamenti küszöb alkalmazása, így többpárti, mégis – jogi tekintetben – működőképes parlamentek képződtek 20 év alatt. Más kérdés, hogy a frakciófegyelem fair módon kialakulni, átalakulni, elvszerűen, s egyben hatékonyan (együtt)működni nemigen tud(ott).

 KollathMennyiben változik mindez az új szabályokkal? (Mennyiben segíti a nagy pártokat, ad-e lehetőséget a kisebbeknek a bejutásra, biztosítja-e a kormányozhatóságot, mennyire válik aránytalanná a rendszer?)

 Hiba volt az új – kétharmaddal átvitt, így rendkívül részrehajló, önkényes és időleges – választójogi normákat kritikus tartalmuk és módjuk szerint megalkotni. Ez így nem az erő, hanem az előre felismert, bekalkulált fair versenyre való képtelenség manifesztuma lett. Drasztikusan a többségi elv felé mozdult el a rendszer, holott ennek az ellenkezője kellett volna. Szétszakadni látszik a rendszer: 20-25 jelölt szerepel a szavazólapokon, így bornírt módon csekély, kicsiny többséggel is lehet nyerni. Mindez nem a kikristályodás, hanem a szélhullás irányába mutat. Túl nagy ár azért, hogy a dezorganizáltak között és ellenében egy centrum nyerhessen. Minthogy a választójog a jogállam részét alkotó demokratikus legitimáció gyakorlati megvalósulása, sőt és továbbá a népszuverenitás valós, reális leképeződése (e népképviselet döntően maga a közvetett demokrácia), egyszersmind pedig a legfőbb alapjogok egyike: nos, mindhárom vonatkozásban pártos visszalépés, visszaesés következett be a 2010-2014-es években. Ha 8.1 millió választópolgár közül és a zöme ellenében 2,7 millió vokssal, 53%-kal parlamenti 2/3-hoz lehet jutni, ám még azt a szisztémát is tovább egyirányúsítják: ez rombolja magának a választójognak, s általa a jogállamiságnak is a minőségét, tekintélyét, alkotmányos rendeltetését. Európa másfelé tart, mi „keletiesedünk”.

 Ön szerint szükség volt a korábbi választási rendszer reformjára?

 Finomhangolására egy nagyon tiszta, független, pártsemleges monitoring révén, annak konklúziójaként igen: önérdekű többségi átszabására nem. Ezt szemléletesen a 386 fős parlament afrikai stílusú (?) „zsugorítása” tükrözi. 20 év értékeinek, bevett megoldásainak, arányainak a megtartásával kellett és lehetett volna megfelezni a Házat, s talán ennek során, ill. keretében kidobni a megyei pártlistát. De a meghozott változtatások önérdekűek: nem hogy kicsit lejtenek, de meredeken egy irányba húznak az új megoldások. Konszenzusképtelen kialakításuk kezdettől következetes bojkottot indokolt volna. Egészében véve is egyirányú, önkényes és földcsuszamlásszerű a módosítás: a 2010-es nyerő mértékekkel 2014-ben még nagyobb mandátumarány képződnék. Nem fair az egyforduló előírása és annak indokolása sem, és problematikus a nemzetiségi választási rend megformálása is. Társadalmi támogatás nem övezte ezt a fajta változtatgatást: prognózisom szerint legkésőbb 2018-ra új jogi infrastruktúra lesz szükséges.

Nemzetközi összehasonlításban mit gondol a új szabályozásról? Van esetleg olyan minta, amelyet követhetett a jogalkotó?

 Egy elemet, elvet említek: elmozdulás kéne az arányos rendszer irányába. Demagóg ellenérv, hogy „de a nép utálja a pártokat”. Ösztönző, a konszenzus felé való nyitás is kéne, mert nélküle akár 2-4 millió választó, főként a csömör okán marad távol. Két opció volna talán itt: 1) Az eddiginél sokkal inkább szavatolni a 4 klasszikus alapelv gyakorlati érvényét (mivel a közvetlenség kivételével a másik hármat veszély fenyegeti). 2) Sokkal jobban, sőt preventíve számolni kellene a strasbourgi ítélkezés ide vonatkozó elveivel, precedenseivel, főként a szabad joggyakorlás – idézem – „körülményei” megfelelőségével. 

Hogyan értékeli az új jelölési rendszert?

 Egészében véve rossznak: időzavarban, mennyiségi jellegű, mások elől elhappoló hajsza folyt időntúl is. Hibásan megtört az egy választó, egy ajánlás elve, joggal való visszaélés látszik a törvényi mértéket jócskán meghaladó aláírásgyűjtés, raktározás, beélesítés vonatkozásában; a kopogtatócédulás rendszert elutálták, ám nála rosszabbal álltak elő.

A kampányszabályozás kényes kérdése volt a politikai reklám és a politikai hirdetés fogalmának különválasztása és a kapcsolódó médiaszabályozás, amely miatt az Európai Bizottság is vizsgálatokat folytatott. Mi a véleménye az új kampányszabályozásról, a kampány eszközeiről?

 E kérdés válasza még lesújtóbb, mint az előzőé. De jure és de facto vonatkozásban e téren az esélyegyenlőség elveszett. Ám itt is bejött, hogy célzatosan, hamisan mit is kéne utálni (a kereskedelmi médiát): nem támogató, hanem korlátozó logikával nyúltak majd’ mindenhez hozzá, ami csak annak kedvez, aki minden tekintetben készen (hadrendben?) áll. Nem látni összhangot az egyébként részben új tartalmú Btk., és a tilos, szabad, közömbös kampány-metodikák között. Az új eljárási törvény bornírt mértékben és módon sikerületlen jogszabály: kezdve annak tönkretett, kilúgozott, amúgy viszont változatlanul számon kérhető, normatív alapelveivel. 

Lát-e pozitív változásokat a kampányfinanszírozás terén?

 Úgynevezett liberalizációt igen, azt a szemléletet, hogy van itt pénz, csak igényelni kell. De nem azonos alapú az egyéni jelöltekre és a pártokra vonatkozó normacsoport, légies az elszámolás is, tehát sok év alatt sem sikerült biztonságos és kontrollálható rendet kialakítani: talán nem is ez volt a cél, csak ennek színlelése. „Burundi mintájú” eltérések, (nívó)különbségek lehetnek a büdzsé, a tér, a metódus és a kültéri jelenlét tekintetében a választáson indulók között.

Mit gondol az egyfordulós rendszerről?

Hiba és kamu az ideológiája, főként, hogy pártos okból csakis „elvtelen” alkukat vizionálnak. Ebben sem egyféle, döntő, megtakarításos pénzkérdés egy normális demokrácia, és annak keletkezése. Mégsem baj, ha már így lett, de összecsiszolása a többi elemmel még hátra van (az egyforduló ui. megnövelné a voksolás előtti időigényt választási szövetségkötésekre, előzetes minikoalíciókra, ám hiába). Úgynevezett liberalizációt igen, azt a szemléletet, hogy van itt pénz, csak igényelni kell. De nem azonos alapú az egyéni jelöltekre és a pártokra vonatkozó normacsoport, légies az elszámolás is, tehát sok év alatt sem sikerült biztonságos és kontrollálható rendet kialakítani: talán nem is ez volt a cél, csak ennek színlelése. „Burundi mintájú” eltérések, (nívó)különbségek lehetnek a büdzsé, a tér, a metódus és a kültéri jelenlét tekintetében a választáson indulók között.

 Hogyan ítéli meg a választókerületek megrajzolását? Mi a véleménye ennek sarkalatos szabályozásáról?

 Tankönyvi tétel, hogy miként lehet(ett volna) tárgyilagosan és független szakértelem közreműködésével térképészkedni. Másként történt: kerületek, települések etc. oda-vissza csatolgatása művi és önérdekű lett. Az Alaptörvény alapvetően üres maradt, felhatalmazással utalt ki fontos témát, lásd: kettős állampolgárok voksolása. Formailag sarkalatos lett az új joganyag, érdemében viszont képződött benne és általa alkotmánysértő megoldás is. A kétféle értelemben vett külhoniak szavazási módjának különbsége sérti a jogegyenlőséget, de a Római Szerződést is. Komoly kontroll, megalapozás, konszenzus mindeme körben sem volt.

Mi a véleménye a megyei listák megszűnéséről?

 Önmagában nem gond, ám egy rendszer része. Akkor jó a megyei listás mód, ha a polgárok ismerete és kötődése okán éppen a helyén van, ugyanakkor kiváltható adekvát módon az új, fair szisztémába(n), és közömbös, ha csak úgy kidobják. Helyben, megyében azért még volna ismeretség X,Y,Z személyiségéről, országosan már ez felvizeződhet. Riasztó és elkeserítő, hogy országos listán olyan alakok is bejuthatnak, akiket helyben vasvillával kergetnének el: ez mire való, kinek jó?!

Mit gondol a töredékszavazatok számításának változásairól?

 Önleleplező, rendszeridegen műhiba a győztes kompenzálása.

 Az országgyűlési képviselők választásáról szóló törvény szerint, ha a nemzetiségi a nemzetiségi listára kíván szavazni és nemzetiségiként regisztrál, akkor az országos listára nem szavazhat. Mi a véleménye a megoldásról?

 Hiba! Elvtelen, ill. sikerületlen az a két mód, mely szerint egy-egy kör nem kettő, hanem csak egy-egy szavazólapot kap. Ez nem bruttó-nettó játék dolga volna. A problémát próbálták ekként kodifikálni, nem annak reális, összefüggő, kimunkált, széles körben megalapozott, egyeztetett, kiérlelt módját. Ez a lényegi vonása az egésznek is.

Mi a véleménye a belföldön lakóhellyel nem rendelkező állampolgárok választójogának szabályozásáról? Hogyan ítéli meg a levélben történő szavazás lehetőségét?

Ha valakinek joga van valamire, de valós, reális esélye nincs vagy alig, ill. szűkítve van, akkor az jogvesztő, ergo nem alkotmányos. Azonos megoldás kellett volna – levélbeni metódus is – mindkét nem honi aktív választói körre nézve. Egyezménysértés ez, várhatók strasbourgi perek: kár.

Összességében hogyan értékeli a változásokat? Van olyan változás, ami módosításra szorul, esetleg veszélyeket rejt? Van esetleg olyan külföldi példa, aminek a bevezetését érdemes lenne megfontolni egy újabb reform alkalmával?

Summázatként: nem várható, hogy fair, tiszta, átlátható és esély-egyenlő, ergo legitim választások legyenek 2014. áprilisában: sem de jure, sem de facto. Egy egyébként angol nyelvű, friss dolgozatomból idézem a két zárómondatot: Jellemzően a demokratikus ellenzék érve a voksolásban való részvétel mellett az, hogy a titkosság a fülkében még biztosítható. A választási kihívások, kilátások jogállami szempontból olyanok, mint amikor a kártyajátékos – hogy 21-gyel nyerhessen – 19-re lapot kér.

A bejegyzés trackback címe:

https://arsboni.blog.hu/api/trackback/id/tr665877750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MSZP Afrika Korps 2014.03.25. 13:18:26

Időleges Kolláth szerint a választási rendszer? Csak nem 2/3ra készül az Összelopás? Fussunk!

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.03.25. 13:35:14

Komolytalan szöveg. Mindig az akar elmozdulni éppen az arányos rendszer irányába, aki éppen vesztes. A 90-es években a Fidesz akart arányos listás rendszert, az MSZP meg tökéletesnek találta az aránytalan, vegyes rendszert. Nevetséges.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2014.03.25. 13:59:11

@MSZP Afrika Korps: Összelopás? Eddig összefosás volt nem? Ez az új becenév? Komolyan olyanok vagytok, mint a kiscsoportos ovisok. Persze nem is csoda a pártkötődésetek alapján. Hogy én is viccdeskedjek: OVI-sok vagytok...

MSZP Afrika Korps 2014.03.25. 14:02:30

@Rezsicsökkentő Hapcibenő: Csak nem tudom megjegyezni mindig más a neve.

Wendég 2014.03.25. 14:04:06

Láttam a tvben ,minden szava hazugság,meg se kezdődött a szavazás már csalást üvöltenek azok az mszpk akik 2002 választást elcsalták.Ujra számlálást kért az ellenzék ,e helyett az mszp az összes választási lapokat megsemmisítette ,nehogy a csalásuk kiderüljön.

Publius Decius Mus 2014.03.25. 14:06:16

Kolláth minden választásnál előkerül a "független" szövegeivel. Láttunk már ilyet.

Ez a kedvncem: "Drasztikusan a többségi elv felé mozdult el a rendszer, holott ennek az ellenkezője kellett volna."

Az ellenkezője a vétójog. Volt már ilyen, a lengyel rendek kipróbálták, ekkor Lengyelország, a korábbi nagyhatalom lebénult és eltünt a térképről úgy 200 évre. De nagyon demokratikus volt.

Balt 2014.03.25. 14:16:58

"A választási kihívások, kilátások jogállami szempontból olyanok, mint amikor a kártyajátékos – hogy 21-gyel nyerhessen – 19-re lapot kér."

És kap egy Gyurcsány királyt. :) Na, ezért nem lesz meg a maccsuk sem Kollár kedvenceinek - hogy egy másik kártyajátékba oltsuk a szót. :)

Tizenötmillió Magyarok 2014.03.25. 14:19:18

"Riasztó és elkeserítő, hogy országos listán olyan alakok is bejuthatnak, akiket helyben vasvillával kergetnének el: ez mire való, kinek jó?!"

Ez tenyleg sajnalatos, de ezt csak ugy lehetne megakadalyozni, ha az mszp egyaltalan nem indulna a valasztason.

HunMag 2014.03.25. 14:20:43

KolláthGyörgy: ha hallgatott volna, bölcsebb maradt volna...

vagy csak játssza a hülye gyereket...

Eddig nem tűnt fel neki, hogy a PÁRTLISTA miatt, eddig is bekerültek olyanok, akiket legszívesebben vasvillával kergettek volna el a pártra szavazók ?

Hogy a pártlistáról végül is ki kerül be az országgyűlésbe, abba beleszólása nincs a kedves választónak, hiszen a választások előtt megadott lista is változatható visszalépésekkel, ez eddig is így volt, és ezután is így lesz, hiszen a pártvezetőknek meg vannak a saját embereik, még ha néha ez a saját választóiknak se tetszik...

Amire a drága jó Kolláth Gyuri gondolt, az a tisztán egyéni képviselőválasztás, ahol nincs pártlista, de ez jelenleg csak az ő agyában létezik...

Ellenzéki összeFOSÁS 2014.03.25. 14:27:23

@Rezsicsökkentő Hapcibenő: Az ellenzek minden heten mas neven indul. A fene se tudja mar megjegyezni, hogy OSSZEFOSAS, OSSZEOMLAS, OSSZELOPAS mert amugy mindegyik tokeletesen illik a baloldalra.

akist 2014.03.25. 14:53:15

Kolláth György véleménye a szokásos irányba elfogult, ezen nincs mit csodálkozni. Amit nem ők csinálnak, az csak rossz lehet.
A rendszer a mindenkori győztesnek kedvez. Itt a hangsúly a MINDENKORI-n van! Egyszer a baloldalnak is lehet kétharmados sikerere!
A körzetek átszabása egyértelműen következik a csökkentett parlamenti létszámból. A 2010-es választáson ha jól emlékszem mindössze kettő egyéni győztes volt a baloldalon.
A jelölési rendszer szerintem a létező legdemokratikusabb megoldás. Itt a legkisebb pártok is tudnak országos listát állítani, szemben az előzővel. Apropó, emlékeznek még az itt kommentelők arra sírás-rívásra, amit kopogtató cédulák gyűjtése miatt rendezett a ballib oldal 2010-ben?
A nemzetiségi listára való szavazás pedig éppen azonos elbírálást jelent, hiszen mindenki csak két szavazattal rendelkezik!

nu pagagyí 2014.03.25. 14:59:47

Kíváncsi lennék rá, hogyan változik meg a fenti kommentelők hangneme, ha az ellenzék nyer 30%-os támogatottsággal 2/3-ot a mostani választáson. Ehhez elég az egyenként és csoportosan is undorító fideszes egyéni jelölteket a megérdemelt második helyre szorítani, a különbség lényegtelen.

Nem kellett volna hagyni, hogy minden demokratikus intézményt és elvet lejárasson ez a hatalom. Hiba volt, hogy az erőből lenyomott "alaptörvény" elfogadása után nem vonult ki az ellenzék a Parlamentből és nem kezdte el megszervezni a polgárok önvédelmét. Semmi nem gátolta a Fidesz gátlástalan nyomulását. Az ellenzék semmit nem tudott megakadályozni és semmit nem előzött meg. Úgy gondolom, akármi is lesz a választás eredménye, mindenképpen durvább időszak jön. A Fideszről lekopott a kokárdás, keresztény máz, könyörtelen maffiózókat látunk.

MSZP Afrika Korps 2014.03.25. 15:01:13

'Kíváncsi lennék rá, hogyan változik meg a fenti kommentelők hangneme, ha az ellenzék nyer 30%-os támogatottsággal 2/3-ot a mostani választáson.'

Bissaui Guineában?

Szúnyog 2014.03.25. 15:05:32

Kolláth, a magát alkotmányjogásznak kinevező fószer komolytalan, egy percet nem érdemes szövegére szánni.

nu pagagyí 2014.03.25. 15:14:14

@akist:
"A jelölési rendszer szerintem a létező legdemokratikusabb megoldás."

A rendszer a létező legkorruptabb megoldás, a pártnövekmény semmiféle társadalmi igényt nem elégít ki, szimpla bizniszpártok létrehozását serkenti, piacon szerzett ajánlásokkal, amelyeket ellenőrizni természetesen nem lehet. Ennél a tudatosan ostoba szabályozásnál, amely pénzt ad a semmire, sokkal demokratikusabb lett volna, ha csak a választási eredmény alapján osztanak pénzt, viszont semmiféle ajánlás nem kell az induláshoz.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2014.03.25. 15:16:06

@MSZP Afrika Korps: @Ellenzéki összeFOSÁS:

Így van kedves sok nick névvel rendelkező barátaim. A cinizmusban nagyok vagytok, igaz? Nyomjátok csak. De attól még dedósok vagytok. :-)

nu pagagyí 2014.03.25. 15:17:22

@MSZP Afrika Korps: A rendőrautóban hirtelen halált halt Welsz dokumentumaiból, talán kiderül, hogy mi a helyzet Bissau-Guineában. Remélem nem sikerül minden iratot megsemmisítenie Pintér elvtársnak.

nu pagagyí 2014.03.25. 15:18:33

@Szúnyog: Nálad és Pozsgai Imi bácsinál azért komolyabb.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2014.03.25. 15:21:07

@nu pagagyí: "Kíváncsi lennék rá, hogyan változik meg a fenti kommentelők hangneme, ha az ellenzék nyer 30%-os támogatottsággal 2/3-ot a mostani választáson."

Mókás lenne. A meghamisított közvéleménykutatások miatt nagyarcú fidesz nem tudná, hogy az utolsó pillanatban még hegeszteni kell a választási törvényen és így a saját szabályaik szerint buknának. De ez nem fog bekövetkeztetni... és igazából a jelenlegi felállásban ne is következzen be.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2014.03.25. 15:23:10

@Szúnyog: Kivéve, ha a fideszt dícséri, mert akkor egyből köztiszteleben álló szaktekintély lenne.
Cuslág esetében is jó gyorsan sikerült pálfordulnotok. Semmi perc alatt hazug tolvajból köztiszteletben álló ember lett, akinek tény minden szava és érdemes hallgatni rá.
Semmik vagytok.

akist 2014.03.25. 15:23:57

@nu pagagyí: .. és a listás szavazólap kb. kétszer éri körül az Egyenlítőt!?

nu pagagyí 2014.03.25. 15:30:54

@maxval a gondolkodó birca: Nem csak a választási rendszerrel van baj, hanem az állam totális megszállásával. A Fidesz bolsevik típusú forradalmat hajtott végre, aminek lényege, hogy a pillanatnyi többségét totális hatalommá transzformálta. Innentől a választás körülbelül annyira fejezi ki a nép akaratát, mint Észak-Koreában szokta. Egy ilyen rendszert az erőszak tart fent és sajnos csak erőszakkal lehet eltávolítani, ami mondanom sem kell, nem hiányzik ennek az országnak. De ha ez kell ahhoz, hogy mindenki megtanulja, hogy védenie kell a saját jogait, akkor még jól is járhatunk hosszabb távon.

wallenberg8805 (törölt) 2014.03.25. 15:44:52

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Az előző választást még az előző MSZP-SZDSZ-kormány bonyolította le az előző demokrata köztársaságpárti választási örvény alapján, és az hozta a nyakunkba a Fidesz-kétharmadot, tehát sem az MSZP-SZDSZ-ből sem a demokrata köztársaságpártiakból nem kell többé, azok csak rosszat hoznak.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Mensikov 2014.03.25. 15:58:48

Gyuri bácsi is öregszik. Mintha eddig ilyen nem lett volna Vitányi Iván végigaludta az üléseket Szűcs erika meg végigzabálta, megevett vagy több kilóni pogácsát. ha jól emlékszem a takarítók egyszer még óvszert is találtak.
Gondolom az Ön tanszékén minden patent, mindeki pontosan megatartja az óráit...

nu pagagyí 2014.03.25. 15:59:48

@wallenberg8805: A választási rendszerrel nem volt gond, van az úgy, hogy kétharmadot adnak a szavazók. Egy rendszert viszont csak forradalommal lehet lecserélni. Sajnos a korábbi rendszer alapját, az Alkotmányt nem védte semmi a kétharmadtól, így sikerült illegálisan, forradalom nélkül rendszert váltania a Fidesznek: a Köztársaságot egyeduralomra cserélték, a demokráciát pedig egy hierarchikus fasiszta modell váltotta fel.

wallenberg8805 (törölt) 2014.03.25. 16:16:33

@nu pagagyí:

A sztalinista alkotmány soha egy percig sem volt legitim, tehát az egyszerűen csak megdöglött. Magyarországnak van saját alkotmánya, ami csak néhány évvel fiatalabb az angolokénál, ezt nem kell szégyellni.

dr. Kóser Malac™ (a legnagyobb demokrata civil)! 2014.03.25. 16:31:27

@nu pagagyí: "Kíváncsi lennék rá, hogyan változik meg a fenti kommentelők hangneme, ha az ellenzék nyer 30%-os támogatottsággal 2/3-ot a mostani választáson."
Ekkora Jobbik győzelmet azért ne várj! Majd 2018-ban.

Gyorgy Nagy 2014.03.25. 16:41:44

Simicskàèk mindent bedoptak ( CÖF pénzelése ) plakát hegyek bèje menet a szavazó bizotsàgokban fideszes ülnökők tömkelege stb,stb. Kevevés volt az a pénz amit négy év alatt elsiboltak stadionokra és màsra. A következő négy évben gyarapodni akarnak a fiuk hàt ezért lefutott a választás de a remény azèrt még meg van hogy ELTAKARODNAK a P....BA !

DFK 2014.03.25. 16:42:49

@nu pagagyí: Arról az alkotmányról beszélsz, amit senki nem legitimált, mindössze néhány jogász egyezett meg róla 1989-ben?

dr. Kóser Malac™ (a legnagyobb demokrata civil)! 2014.03.25. 17:10:32

"Summázatként: nem várható, hogy fair, tiszta, átlátható és esély-egyenlő, ergo legitim választások legyenek 2014. áprilisában: sem de jure, sem de facto."
Ajvé! Most akkor, ha a "demokratikus" ellenzék bekerül a parlamentbe, akkor a képviselői illegitimek lesznek?

Anselmo 2014.03.25. 17:14:52

Kellenek az ilyen arcok, mert emlékeztetnek és motiválnak, és a bizonytalanoknak is segíthet eldönteni, hova tegyék az X-et.

2014.03.25. 17:21:47

Én csak azt szeretném megkérdezni a T. jogi folyóirat szerkesztőitől, hogy Kolláth György mióta szakértője a választójognak és a választási eljárásnak? Van-e 1, azaz egy darab publikációja ebben a témában? Mármint nem a nol.hu-n vagy az ÉS-ben, hanem tudományos folyóiratban.

HgGina 2014.03.25. 17:23:48

Ez a csóka is meghülyült.

űrszelvény (törölt) 2014.03.25. 17:57:27

Mi ez a kapuzárási hangulat? Nem úgy volt, hogy elsöprő többséggel győz a másik oldal, leváltanak mindenkit, előző alkotmány vissza, a jobboldali szavazókat pedig felelősségre vonják? :)

Csekkliszt#10 2014.03.25. 17:58:42

@nu pagagyí:
"Magyarországnak van saját alkotmánya, ami csak néhány évvel fiatalabb az angolokénál, ezt nem kell szégyellni."

És az megvan h nincs angol alkotmány?
Mikori ami csak nehány evvel idősebb mint a magyar?

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2014.03.25. 18:00:31

„alkotmányjogász, az ELTE és a TF címzetes egyetemi docense”

A magyar felsőoktatás szégyene, hogy ilyenek jutottak magas polcra, mint Gyuri bácsi is. Rengeteg okos, tehetséges, BESZÉLNI TUDÓ? NEM HADARÓ ember van rajta kívül, aki nem jutott kapanyélhez.

.Gordon Gekko. 2014.03.25. 18:01:54

@Csekkliszt#10: Magna Charta, Aranybulla semmit sem mond, mi?

unionista (törölt) 2014.03.25. 18:05:38

@maxval a gondolkodó birca:
ettől függetlenül jobb ha a parlamenti választás tisztán listás. az önkormányzatok pedig tisztán egyéni képviseleten alapulnak. jobb az kisebb közösségekben dőlnek határozottabban erre, vagy arra a dolgok. mert mondjuk ebből lehetnek akár erősen vallásos konzervatív közösségek, és liberálisabb települések. és ez ugye nem olyan nagy probléma. a demokráciát a kis közösségek felől kell építeni. így tanította a hosszú hajú szakállas.

unionista (törölt) 2014.03.25. 18:07:11

@Mensikov:
"Vitányi Iván végigaludta az üléseket Szűcs erika meg végigzabálta, megevett vagy több kilóni pogácsát". ez jó.

unionista (törölt) 2014.03.25. 18:16:01

@akist:
azért valamit buherált rajta a fidesz. olyan körzethatárok vannak, amiket még tanítani fognak a magyar egyetemeken. debrecen belvárosának egy része (!) együtt szavaz nyíradonnyal (!) és a román határ menti bihari (!) falvakkal.

egyébként tök mindegy, hogy hol húzzák meg a határokat. mert a fidesz nyert volna. de ezek akkora kibaszott hülyék, hogy végül a kolláth györgyöknek lesz igazuk. mindegy, hogy hány harmada lesz fidesznek. védjétek orbánt, ahogy olaszok egy része is azt gondolta, hogy berlusconi egy legenda.

űrszelvény (törölt) 2014.03.25. 18:16:06

@unionista: Pont erről beszélt az olvtárs: nem vagyon van esélyetek túl sok egyénit elhozni, ezért hirtelen kiderül, hogy a tisztán listás rendszer mennyivel szebb, és mennyivel demokratikusabb.

2010-ben azzal álltatok elő, hogy menyire undemokratikus az, hogy a szavazatok %-át a pártra leadott / összes aránnyal számolják, amikor a pártra leadott / 10 millió kellene. Igaz, hogy így van mindenhol, a rendszerváltás óta itthon is így került hatalomra az összes kormány, de amikor 2/3-ot szerzett a fidesz, akkor kiderült, hogy rossz az egész rendszer, mert a 2/3 az 1/3 és hasonló elméncségek :)

Csekkliszt#10 2014.03.25. 18:19:18

@.Gordon Gekko.:
Az megvan h a magna charta nem alkotmány ugye?
Kicsit szerenyebben, ha nem tudod miről beszélsz.

Parajpuding 2014.03.25. 18:21:34

Igazán szórakoztató, amikor Kolláth szavait kritizálják és fikázzák semmitérő nulla agyhalott narancsbirkák 4 elemivel, akik még azt sem értik, mi fán terem az alkotmányjogász, az ELTE, a TF, a címzetes egyetemi docens szó. :))))))

Parajpuding 2014.03.25. 18:23:52

@Kara kán: te meg simán az értelmes, gondolkodó emberi társadalom szégyene vagy.

űrszelvény (törölt) 2014.03.25. 18:28:32

@Parajpuding: "akik még azt sem értik, mi fán terem az alkotmányjogász, az ELTE, a TF, a címzetes egyetemi docens szó"
Értelmes ember nem abban éli ki magát, hogy olyan kifejezéseket mormol, amiről azt gondolja, hogy a plebs nem érti. Ez inkább a félművelt ember sajátja, aki cserébe szentül meg vannak győződve arról, hogy mindenki buta, csak ő helikopter.

Bocs :)

unionista (törölt) 2014.03.25. 18:35:55

@űrszelvény:
nem kell 100-as iq, hogy megértsd. a parlamenti választásokon pártokat választunk. az önkormányzatoknál egyéni képviselőt. a választási rendszernek ehhez kéne igazodnia. függetlenül attól, hogy ki van nyeregben. ebben nincs se orbán, se gyurcsány. próbálj meg ettől a fradi-újpesttől elvonatkoztatni.

Csekkliszt#10 2014.03.25. 19:01:34

@.Gordon Gekko.:
És nyilván azt hiszed, h az Aranybulla (még mindig? vagy hogyésmint?) az vagyon a? (egy?) magyar alkotmány.

.Gordon Gekko. 2014.03.25. 19:15:29

@Csekkliszt#10: Igy van mind az Aranybulla, mind a Magna charta alkotmány.

Köhömm, mint azt a világ minden jogi egyeteme tanítja.

J.László 2014.03.25. 19:22:02

Ki a faszom ez a Kolláth György?

Csekkliszt#10 2014.03.25. 19:35:26

@.Gordon Gekko.:
Egyik sem alkotmány. Az elso írott alkotmany az amerikai, ezek után fel évezreddel.
Magna charta egy rendi szabadság level. Az Aranybulla egy királyi dekrétum.

Etek az a baj h nem tudod mi az h alkotmány. Mi a szerepe. Stb.
Es nincs olyan h angol alkotmány.
Ezt is tanítják a világ minden egyetemen. A jogi karon legalább is, hogy a néptánc szakon mit mondanak erről, az irreleváns.

Googlizz, nézz utána a wikin, hívd fel az ismerosod v kérdezd meg a közönséget. Es ne írj hujeségét v ha lebuktál ne védd azt. Üdv

shinny bayaar (törölt) 2014.03.25. 19:35:43

Ez a faszfej egyszer a 2006-or rendőrpogrom után mondott a tévében egy baromi ízléstelen, primitív, talajmenti viccet egy kilőtt szemű tüntetőről. Olyan gáz volt, hogy egyedül csak ő röhögött rajta, senki más, pedig eléggé hétpróbás figurák voltak jelen. Még utána sem vette észre magát. ( Valami olyasmiről szólt, hogy a kilőtt szemű ember keresné a szemét, de nem látja... Jó, mi? )

Fulek 2014.03.25. 19:36:01

@nu pagagyí: Szerintem annak inkább a szocik örülnének...

@J.László: Helyes a kérdés!

poor 2014.03.25. 19:38:22

@J.László:
Ugyanolyan bunkó vagy mint a példaképed!

altona 2014.03.25. 19:39:43

korlát gy aktív elmebeteg.
....és közben vihogva nyerít. vagy fordítva.
1-2 hete láttam Olgánál...vagy Kálmánnál, 20 percig fosta a szót anélkül, hogy egy kurva mondatát érteni lehetett volna.

J.László 2014.03.25. 19:48:29

Kérem szépen, ez egy független liberális értelmiségi. A Klubrádió műsorvezetője. Az előző libsibolsi kormányok alatt a BM és a a Miniszterelenöki Hivatal munkatársa volt. Szóval kibaszott releváns a szakértése.

.Gordon Gekko. 2014.03.25. 20:00:10

Hol tanít ez? Az ELTE jogon biztos nem!

Csekkliszt#10 2014.03.25. 21:00:44

@.Gordon Gekko.:
Hagyd már ezt a hujeséged, az előbb derült ki, hogy fogalmad sincs mit tanítanak a/egy jogi karon. Az előbb égtél kurva nagyot, hogy fogalmad sincs az angol es magyar jogtörténetről, csak blöffölsz. Mit feszíted túl a húrt?

Csekkliszt#10 2014.03.25. 21:05:01

@Csekkliszt#10:
Kiderült h fogalmad sincs mi sz Aranybulla v mi az hogy alkotmany. Erre osztod az észt, hogy ki hol mit tanítson. Még az ELTE jogi kar épületében sem voltál sose.

Csekkliszt#10 2014.03.25. 21:12:02

@.Gordon Gekko.:
Mivel ennyire ismered az ELTE jogi kart, lenne pár kérdésem, nyilván jártál oda és kapásból tudod a választ:
- miért volt legenda Hamza professzor a diákok között?
- hogy hordta Brósz professzor a pulóverét?
- ha belépsz az épületbe, balra v jobbra van a büntetőeljárás jogi tanszék irodája ?
süti beállítások módosítása