Cyberbullying a jog tükrében

2015.10.17. 08:30 Ars Boni

Egyéni vagy társadalmi probléma? Magánszféra tiszteletben tartása vagy védtelenül hagyása? Éjjeliőr vagy paternalista állam?

A bullying, azaz bántalmazás, elnyomás a társadalmi életviszonyok, azon belül is leginkább a gyermekek világának egy régóta megoldásra váró problémája. Ennek online formája a cyberbullying, digitális világunk kialakulásának egyik sajnálatos velejárója.  A cyberbullying - offline változatával szemben – így élesebben merül fel a kérdés: kinek a felelőssége ezen társadalmi deviancia kezelése? Az áldozaté, a szülőké, a tanáré, az iskoláé, a társadalomé, vagy az államé?

whatiscyberbullying

E feladat nem terhelhető csupán egyetlen szereplőre, hiszen a hatékony fellépés kulcsa egyértelműen az, ha az előbb említettek közül mindenki részt vesz a jelenség megelőzésében és kezelésében. Így a továbbiakban már csak az kérdés, hogy kinek, miben és mennyiben áll fenn kötelezettsége. A vizsgálatot a következőkben az állam szerepére szűkítem le. Tehát arra keresem a választ, szükséges-e jogi szabályozás, és ha igen, akkor milyen formában.

Mi a cyberbullying?
Az állami felelősség szempontjából egyáltalán nem mindegy, hogy egy „csupán” bántó, erkölcsileg és társadalmilag elítélendő vagy egy már jogsérelmet is megalapozó cselekményről beszélhetünk-e. Hiszen míg az első esetben az állami fellépés egyáltalán nem indokolt, utóbbiban sokkal inkább elképzelhető.

Így létfontosságú egy fogalmi szűkítést tenni annak érdekében, hogy distinkciót tehessünk a jogi szabályozás alá vonható és más, a jog területére nem tartozó cyberbullying tevékenységek között.

A főbb jellemzőket kiemelve, cyberbullying alatt a

  • gyermekek között történő,
  • vélt vagy valós erőfölényen alapuló,
  • elektronikus kommunikációs eszközök, illetőleg online felületek segítségével
  • szándékosan,
  • ismétlődő jelleggel elkövetett
  • támadó,
  • megalázó illetőlegzaklatást, fenyegetést vagy megfélemlítést megvalósító cselekményeket kell érteni.

A jelenség sokféleségének köszönhetően e meghatározás nem tekinthető általános definíciónak, csupán az elemzés könnyítését szolgálja.

cyberbullying-is-rarely-the-sole-cause-of-teen-suicide-study--15ebe46132

Az állam szerepvállalását megalapozó tényezők

Az online felületnek és az elektronikai eszközöknek köszönhetően a cyberbullying az offline változatával szemben több sajátos jellegzetességgel bír, melyek a gyerekeket még kiszolgáltatottabbá teszik. A jogi szabályozás kialakítását négy összetevő indokolhatja:

1. A jelenség elterjedtsége mind mennyiségi, mind súlyossági szempontból

Magától értetődő, hogy a cyberbullying jogi szabályozásának igénye azokban az országokban jelent meg először, ahol ezek a magatartások nagymértékben vannak jelen és súlyos következményekkel jártak. Így nem véletlen, hogy a cyberbullying elleni első jogi fellépés az Amerikai Egyesült Államokhoz köthető, ahol sajnos már több fiatal vetett véget életének cyberbullying magatartások következményeképp.[1] Ahogyan az sem véletlen, hogy Ausztráliában - ahol rendkívül magas az önmagukat bántalmazó kiskorúak száma - már külön, az internetbiztonsággal foglalkozó gyermekjogi biztos működik.[2]

2. Az áldozatok gyermeki státusza

A gyermekek jogai mára már nemzetközi szintű védelemben részesülnek. Legalapvetőbb jogforrásuk, az ENSZ Közgyűlése által 1989. november 20-án elfogadott Gyermekjogi Egyezmény, mely figyelemre méltó sikert ért el: a legszélesebb körben elismert nemzetközi emberi jogi egyezmény. A világon csupán két ország nem fogadta el magára nézve kötelezőnek, az Egyesült Államok és Szomália. Ez utóbbi esetében a ratifikációs eljárás már folyamatban van.[3] Emellett a gyermekek jogait az Európai Unió Alapjogi Chartája is magába foglalja. Mindezek jelzik, hogy a gyerekek olyan csoportot képeznek, melyet speciális védelem illet meg.

3. A szereplők közötti aszimmetrikus jellegű viszony

Ennek létrejöttét több tényező együttes jelenléte eredményezi. Ilyen az internet által biztosított anonimitás, az áldozattól való távolság, a felelősségre vonhatóság hiánya. Ezek hozzájárulnak az elkövetés súlyosságának eszkalálódásához, mely a gyerekek világában még hatványozottabban érvényesül. Érettségi szintjüknek és az online felület sajátosságainak köszönhetően nem képesek felmérni tetteik lehetséges következményeit. Kiszolgáltatottságukat tovább mélyíti az interneten közzé tett tartalom - legyen az akár szöveges, akár képi közlés - nehezen történő eltűntethetősége. A tartalmak az áldozat irányításán kívül, hihetetlen gyorsasággal képesek terjedni. A kontroll hiánya olyan erőteljes kiszolgáltatott helyzetbe sodorja a sérelmet elszenvedőt, amelytől rendkívül nehezen, vagy egyáltalán nem tud szabadulni.

4. A nagy nyilvánosság

A nagy nyilvánosság előtti történés, a gyermek érdekében való állami beavatkozást; akár a közvetlen igényérvényesítés megnyitásának lehetőségét is magában rejtheti. Gondoljunk csak az Ebktv. 5.§-ra, mely már néhány, egyének közötti jogviszonyban is előírja az egyenlő bánásmód követelményének megtartását a nyilvánosság szférájában. E területen az állam szabályozási lehetősége, kötelezettsége indokoltabb lehet. Egy másik ide kapcsolódó példa a Btk. azon rendelkezései, melyek a rágalmazás, a becsület csorbítására alkalmas hamis hang- vagy képfelvétel nyilvánosságra hozatalának minősített eseteként említi a nagy nyilvánosság előtt való elkövetést.

Az állami szabályozás melletti további érvként Bibó István egyik gondolatát említem:

„… az emberi szabadság és az emberi méltóság egy és oszthatatlan, és az egyik ember ellen akár társadalmi helyzete, akár származása, akár neme vagy kora címén elkövetett minden sérelem mindenki más szabadságát és méltóságát veszélyezteti.”

Ezen elvet a mai kor problémáira vetítve és azt követve nem hunyhatunk szemet a cyberbullying által okozott egyéni sérelmek fölött.

cyberbullying (1)

Mindezek alapján az állapítható meg, hogy a cyberbullying magatartások legsúlyosabb eseteiben, akár az állami szerepvállalás is megalapozott lehet. Ennek manifesztálódására azonban többféle lehetőség nyílik: büntetőjogi szankciók, polgári jogi vagy akár alapjogi igényérvényesítési út megnyitása, közigazgatási szabályok árnyalása, de még az ombudsmani rendszer átalakítása is számításba jöhet. Azt, hogy melyik országban melyik megoldás jelent adekvát választ a cyberbullying magatartásokra, befolyásolja az adott jogrendszer sajátossága valamint a jelenség elterjedtsége, súlyossága. Így tehát kijelenthető, hogy nem létezik általános kezelési mód. Minden országnak meg kell találnia a saját, személyre szabott „orvosságát”.

Érdemes lenne még felsorolni pár példát ahhoz kapcsolódóan, hogy más államokban milyen jogi megoldásokat találtak a probléma kezelésére. Főként, mivel Magyarországon rögtön felmerül a gyermekkor mint büntethetőséget kizáró ok például a büntetőjogi szankciók esetében…érdemes lenne kitérni, más államok ezt hogy oldják meg. Persze, ha van rá mód, forrás.

A példák felsorolására e cikk folytatásaként, egy következő írásban tervezek sort keríteni.

Cyberbullying történetek:

http://edition.cnn.com/2010/LIVING/10/07/hope.witsells.story/

http://www.theguardian.com/world/2010/sep/30/tyler-clementi-gay-student-suicide

 

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Ars Bonit a facebookon.

Forrásjegyzék:

[1] http://nobullying.com/six-unforgettable-cyber-bullying-cases/ (2015.10.11.)

[2] https://www.esafety.gov.au/  (Letöltve:2015.09.26.)

[3] http://www.ohchr.org/RU/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=15919&LangID=E (Letöltve:2015.09.26.)

Képek forrásai:

  1. kép: http://ucrtoday.ucr.edu/
  2. kép: http://rack.2.mshcdn.com/
  3. kép: bandt-au.s3.amazonaws.com

A bejegyzés trackback címe:

https://arsboni.blog.hu/api/trackback/id/tr277974275

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kelly és a szexi dög 2015.10.18. 00:45:40

Pici spéttel követi a jogalkotás az életviszonyok változását... Na, most komolyan, szerinted a képviselők mekkora hányada hallott erről a problémáról!?

Ramil Safarov 2015.10.18. 01:09:57

Aki hulye haljon meg. Nem kell ilyen buzi oldalakat megnyitni, mint ez az arckonyv, meg a tobbi faszsag, es a problema meg van oldva.

♔bаtyu♔ 2015.10.18. 09:06:28

"Az állami szabályozás melletti további érvként Bibó István egyik gondolatát említem:....."

Tipikus kommunista (liberális) mentalitás. Állami szabályozás. Ezért van az, hogy hiába gazdagabbak a nyugati társadalmak, azok egyre élhetetlenebbek. A külföldiek ott épp azért tömörülnek gettókba, mert szabadon akarnak élni, nem fogadják el a liberálisok egyre betegebb szabályozását.

Nem kell ezt sem az államnak szabályoznia, a szülők figyelmét kell erre felhívnia, másrészt a gyereknek saját bőrén is meg kell tanulnia szelektálnia.

Az agyszabályozott társadalmak terméke a hülye gyerek, aki nem tudja eldönteni milyen nemű, a holokauszttagadásért a letöltendő börtönbüntetés és hasonló baromságok.

maxval bircaman meghízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.10.18. 09:21:08

Egyszer majd közíróként ez a témát is kivesézem, ami a liberálisok bűne egyébként.

♔bаtyu♔ 2015.10.18. 09:51:57

@maxval bircaman meghízott szerkesztő: Úgy látom, itt a választók (szerencsére) elég jól ismerik a liberálisok bűneit. Azzal együtt a témában a liberálisok csak végrehajtók, persze kb. ugyanúgy, ahogy a kommunisták is csak végrehajtók voltak az orosz megszállás biztosításában.

Azaz pld. a megszálló megköveteli az alaptételt, pld. a holokauszt tagadása (csak az) legyen szankcionálva. A liberális azonnal túllihegi a témát, legyen egy fix szám (ennek csökkentése is tagadás), továbbá legyen 3 év letöltendő a szankciója.

Persze ma nincs olyan bíróság amelyik tényleg letöltendő 3 évet osztogat, de holnap az is lesz és az akkori liberális már a hat évért fog "küzdeni".

Cuhavidéki 2015.10.18. 11:46:04

@Kelly és a szexi dög: Sajnos jellemező a magyar gondolkodásra, hogy egyből jogi megoldásokat akar, jóllehet elsősorban az iskolai nevelés eszközeivel kellene élni.
Már csak azért is, mert bullyinggal kétségbeesésbe hajszolt gyerekek, tanulók felkutatása, kirekesztettségük feloldása a szülőkön kivül a kisközösségek irányítóinak, vezetőinek is kötelessége.

Egyébként a zaklatás vétségét a Btk 222. § részletesen szabályozza.

A cyberbullying nem ismeretlen fogalom, de érthetőbb és ezért helyesebb lett volna a "számitógépes zaklatás" (Don Matteo 9/10,amely akár bemutató filmnek is jó) vagy a konferencia egyik előadásában is szereplő "internetes zaklatás" kifejezés.

Péter Londonból 2015.10.18. 16:42:11

Ramil Safarovnak üzenem:

Ezt a megoldást rögtön ki is lehet terjeszteni: nem kell utcára menni és akkor nem érheti az embert autóbaleset; nem kell bankszámlát nyitni és akkor nem tudnak róla bűnözők pénzt lelopni; el lehet menni remetének és akkor az ember lakásába se törnek be; nem kell lélegzetet venni és nincs több léguti fertőzés.

Sajnos én csak ennél rosszabb megoldásokat tudok. Ha maradhatok a közlekedési példánál: készítsük fel a gyermekeinket arra, hogy biztonságosan közlekedjenek, felismerjék a veszélyt; de arra is, hogy ők se veszélyeztessenek másokat (jóérzésből se, meg azért se, mert tudniuk kell, hogy az esetleges szabálytalankodásuk súlyos következményekkel jár). És persze készítsük fel őket arra is, hogy ha baleset éri őket mégis, vagy akár csak tudomást szereznek egy balesetről, mit tegyenek.

Ez persze macerásabb; de a fiaimnál például bevált. Azt is elárulom, hogy mi a pedagógiai titok: példamutatás. Például vigyázok arra, hogy a hozzászólásom a beszélgetés tárgyáról szóljon és ne a másik hozzászóló stílusáról, szóhasználatáról vagy személyéről. (És figyelmen kívül hagyok minden olyan hozzászólást, amelyik ezt a szabályt megszegi.) Ha csak ennyit megtanulunk, már sokkal előrébb járunk.

A tanáros hosszú szövegért elnézést kérve üdvözlöm a hozzászólásom minden olvasóját!
@Ramil Safarov:
süti beállítások módosítása