Miért nem érdemlik meg a közfoglalkoztatottak a minimálbért?

2015.03.17. 11:11 Ars Boni

A közfoglalkoztatás hazánk egyik legvitatottabb jogintézménye, melynek jelenlegi aktualitását a „segélyek megszüntetése”, illetve közfoglalkoztatássá alakítása szolgáltatja. Statisztikákban rendkívül jól mutat, hiszen csökkenti a munkanélküliséget, és ezzel növeli a foglalkoztatottságot, melyet a kormány sok fórumon hirdet is a választóknak. Ugyanakkor alulfinanszírozottsága kétélű fegyverré változtatja, hiszen az ellenzéknek és a kormánykritikusoknak állandó támadási felületet biztosít. Megpróbálom félretenni a politikai szempontból történő tárgyalást, és bemutatni a munkaviszony és a közfoglalkoztatási jogviszony közti különbségeket.

közmunka-kép-1

A közmunkaprogram, a közcélú munka és a közhasznú munkavégzés megszüntetésével került sor a közfoglalkoztatás egységes rendszerének bevezetésére[1]. Ez egy hibrid jogviszony, mely az álláskeresőket  szociális alapon juttatja közfoglalkoztatáshoz, amelynek keretében munkát végeznek, és ezért kapják bérüket. A közfoglalkoztatás célja, hogy aktivizálja a tartósan munka nélkül élőket, illetve, hogy a munkájukat újonnan elveszítettek ne távolodjanak el a munka világától.

A Munka Törvénykönyvének preambuluma a tisztességes foglalkoztatást tűzi ki célul a vállalkozás és a munkavállalás szabadságának elve szerint, tekintettel a munkáltató és a munkavállaló gazdasági, valamint szociális érdekeire. A jogalkotó ezt a közfoglalkoztatottak esetében már nem látta ennyire fontosnak, a közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CVI. törvény (a továbbiakban: Kftv.) preambulumában. Az utóbbi előszava az értékteremtő közfoglalkoztatás jogi kereteinek megteremtése és a munkaképes lakosság munkához juttatása, az álláskeresők foglalkoztatásának elősegítését jelöli meg céljaként.

A közfoglalkoztatás egy speciális munkaviszony[2], melyben a munkavállaló nem tartozik a Munka Törvénykönyvének hatálya alá. Dogmatikai értelemben igencsak megkérdőjelezhető azonban a jogviszonyt munkaviszonynak nevezi, hiszen ahogyan az Mt. 42. § kimondja, hogy a munkaviszony munkaszerződéssel jön létre, melyről esetünkben nyilvánvalóan nem beszélhetünk, helyesebb a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony megnevezés.

A Munka Törvénykönyve csak háttérjogszabályként szolgál a Kftv. tekintetében. A Munka Törvénykönyve hatálya a munkavégzőkre a munkavállaló fogalmát alkalmazza, a Kftv. azonban nem használja ezt az elnevezést; a munkavégző személyt közfoglalkoztatottnak nevezi, a közfoglalkoztatott szó egyáltalán nem is szerepel a Munka Törvénykönyvében.

osztyapenko

Közfoglalkoztatott sem lehet akárki

A közfoglalkoztatási jogviszony az írásba foglalt szerződés hatályba lépésével jön létre. A Kftv. az Mt. szabályaihoz képest szűkebben határozza meg az általa szabályozott jogviszonyokban munkavégzők személyi körét. Munkavállaló az lehet, aki a tizenhatodik életévét betöltötte. Megemlítem, hogy szűkkörben az Mt. lehetővé teszi a 16 éven aluliak foglalkoztatását is. Így, munkaviszonyt létesíthet az iskolai szünet alatt az a tizenötödik életévét betöltött tanuló, aki nappali rendszerű képzés keretében tanulmányokat folytat, illetőleg – ha a gyámhatóság engedélyezi – kulturális, művészeti, sport-, hirdetési tevékenység keretében a tizenhatodik életévét be nem töltött személy is létesíthet munkaviszonyt. Ezeket a Kftv. nem teszi lehetővé. Közfoglalkoztatott csak az a rehabilitációs ellátásban részesülő vagy álláskereső természetes személy lehet, aki az Mt. szerint munkaviszonyt létesíthet, és a 16. életévet betöltötte.

A Kftv. lehetővé teszi bizonyos álláskeresők kizárását a közfoglalkoztatási programokból, továbbszűkítve ezzel a potenciális közfoglalkoztatottak körét. Az álláskeresőt három hónap időtartamra ki kell zárni a közfoglalkoztatásból, ha tanköteles gyermekének mulasztása miatt jogerősen elmarasztalták. A közfoglalkoztatottak ugyancsak kötelesek a kormányzati rendeletben előírt, a lakókörnyezetüket rendezett állapotban tartani, illetve a számukra felajánlott megfelelő munkahelyet elfogadni. Amennyiben e kötelezettségüknek nem tesznek eleget, vagy a felajánlott állást visszautasítják, szintén ki kell zárni őket a közfoglalkoztatásból. Olvasói hozzászólásokat várunk, amennyiben bárki tud olyan állami finanszírozási munkakörről, amelynek betöltése rendezett lakókörnyezethez kötődik!

És ki lehet közfoglalkoztató?

Közfoglalkoztatott csak a közfoglalkoztatónál állhat közfoglalkoztatási jogviszonyban. A jogalkotó a közfoglalkoztatók körét viszonylag szélesen határozta meg, melynek mélyreható tárgyalásától most mindenkit megkímélnék. Közös a közfoglalkoztatókban, hogy nem szolgálhatnak kizárólag magáncélt, mindig valamilyen állami, helyi vagy közösségi cél érdekében kell működniük. Ezzel azonban a magánszférát nem zárta ki a törvény teljesen, hiszen a civil szervezetek és célhoz kötötten az erdőgazdálkodók is alkalmazhatnak közfoglalkoztatottakat. A civil szervezetek esetében explicite nem zárta ki a jogalkotó, hogy a civil szervezetek gazdasági tevékenysége keretében alkalmazzák közfoglalkoztatottakat. Ennek ellenére a kizárás közvetetten megtörtént a célhoz kötéssel. Ugyanakkor nem a civil szervezetek a fő közfoglalkoztatók, a közfoglalkoztatottak mindösszesen 5-6 %-a dolgozik a civil szervezeteknél.[3]

Közhasznú kölcsönzés céljára is létesíthető közfoglalkoztatási jogviszony. Azonban a kölcsönvevő is csak a törvényben meghatározott feladatokra veheti igénybe a közfoglalkoztatott munkaerejét. Ez egy hasznos lehetőség, mert lehetővé teszi, hogy a közfoglalkoztatott akkor is dolgozhasson, ha a közfoglalkoztatója nem tud munkát biztosítani számára (pl: a végzett munka idényjellege miatt), és esetleg a kölcsönvevőnél végzett munka egyéb tapasztalattal gazdagíthatja, elősegítve ezzel későbbi elhelyezkedését az elsődleges munkaerő-piacon.

Eltérés a munkaviszonytól

A közfoglalkoztatási jogviszonyra a munkaviszonyra irányadó társadalombiztosítási, adózási, munkavédelmi szabályokat kell alkalmazni. Tehát a Kftv. alapján történő munkavégzésre a jogszabály az Mt. szabályait rendeli irányadónak, kivéve, ahol a jogszabály kifejezetten kizárja az Mt. rendelkezéseinek alkalmazását. A felsorolásból a lényegesebb eltéréseket szeretném értelmezni.

Az egyik legfontosabb különbség, hogy míg az Mt. lehetővé teszi határozatlan idejű munkaviszony létrehozását, közfoglalkoztatási jogviszony csak határozott időre lehet köthető, mely főszabály szerint nem haladhatja meg a 11 hónap időtartamot, amelybe bele kell számítani az azonos naptári évben már közfoglalkoztatásban töltött időtartamot. Ettől a belügyminiszter egyedi döntésével eltérhet. A 11 hónap leteltével a jogviszony megszűnik, ami a következő évben újból megköthető, ha feltételek adottak.

dolgok-csinalasa

További különbség, hogy a Munka Törvénykönyvével szemben a Kftv. nem teszi lehetővé próbaidő kikötését. A próbaidő legfontosabb funkciója, hogy időtartama alatt jogszerűen alkalmazható az azonnali hatályú indokolás nélküli felmondás. A próbaidő fő szerepe, hogy a munkáltató megismerje a munkavállalót és annak munkavégzését, ez alapján pedig dönthessen, hogy tovább foglalkoztatja-e.  A közfoglalkoztatás körében a cél a munka világába történő visszavezetés, melyhez rögös út vezethet, így súlyosan sérelmes lenne az azonnali hatályú felmondás indokolás nélküli alkalmazása.

A szabadságra vonatkozó szabályok közül meg kell említeni, hogy a közfoglalkoztatottat megillető szabadság mértéke naptári évenként 20 munkanap, vagy amennyiben a közfoglalkoztatási jogviszony megkötésére év közben került sor, annak időarányos része jár a közfoglalkoztatottnak. Pótszabadság a közfoglalkoztatottat nem illeti meg

Komoly, a Kftv. preambulumára visszavezethető eltérés, hogy a közfoglalkoztató köteles a közfoglalkoztatott számára fizetés nélküli szabadságot engedélyezni, ha a közfoglalkoztatott legalább 3 nap, legfeljebb 90 nap tartamú határozott munkaviszonyt létesít,  és 5 munkanappal a szabadság megkezdése előtt munkaviszonyát igazoló dokumentumot a közfoglalkoztatónak bemutatja. Ehhez kapcsolódóan fontos megemlíteni, hogy a közfoglalkoztató köteles a közfoglalkoztatottat munkaviszony létesítése céljából történő állásinterjúra elengedni, vagyis munkavégzési és rendelkezésre állási kötelezettsége alól felmenteni. Ezek a lehetőségek nagyban segíthetik a közfoglalkoztatottat a primer-munkaerőpiacra történő visszatérésben.

A Kftv. az Mt. végkielégítésre vonatkozó szakaszai alkalmazását is kizárja. Ezáltal a közfoglalkoztatottakat nem illeti meg végkielégítés. A közfoglalkoztatottak csak határozott időre léphetnek közfoglalkoztatási jogviszonyba, melynek felső korlátja 11 hónap, vagyis nem éri el a végkielégítéshez szükséges 3 évet, emiatt a végkielégítés kizárásának explicit mellőzése esetén sem lehetnének jogosultak a közfoglalkoztatottak a végkielégítésre.

A közfoglalkoztatottakat nem illeti meg a minimálbér sem. A jogalkotó az elképzelhető legegyszerűbb jogtechnikai megoldással élve, a Kftv. egyszerűen kizárta az Mt. legkisebb munkabérre, illetve garantált bérminimumra vonatkozó rendelkezéseit. Az Mt. és a Kftv. is felhatalmazza a kormányt, hogy kormányrendeletben határozza meg a legkisebb munkabér, illetve garantált bérminimum összegét. Így tehát -jogilag- kizárólag egy kormányrendeleten múlik, hogy a közfoglalkoztatottak bére elérje a minimálbért.

A Belügyminisztérium tájékoztatása szerint az idén a 300 ezret is meg fogja haladni a közfoglalkoztatásban résztvevők száma, mint ahogy a közfoglalkoztatásra költött összeg nagysága is, mely meghaladja a 153 milliárd forintot.[4] „364 ezren vettek részt tavaly november végéig a közfoglalkoztatási programban. 2013-ban és 2014-ben a közfoglalkoztatottak 11-13 százaléka tudott elhelyezkedni az elsődleges munkaerőpiacon a közfoglalkoztatás befejezését követő 180. napig.”[5] Ez egy meglehetősen sokkoló adat, és megkérdőjelezi nemcsak a program sikerességét, hanem egyáltalán a létjogosultságát is. Hiszen a fennmaradó majdnem 90% nem tudott elhelyezkedni, és egyetlen lehetősége továbbra is a közfoglalkoztatásban dolgozni.

A legvisszásabb az, hogy a közfoglalkoztatottakra vonatkozó rendelkezésre állási és munkavégzési kötelezettség gyakorlatilag megegyezik a legtöbb munkavállaló kötelezettségeivel, azonban a közfoglalkoztatottakat nem illeti meg a minimálbér összege. Ha továbbra is fenn kívánja tartani a kormány a közfoglalkoztatás rendszerét, akkor a program finanszírozását és elsősorban a közfoglalkoztatottak bérét mindenképpen meg kell emelni, mert jelen helyzetben a legkiszolgáltatottabbak megélhetése múlik ezen.

Nagy Sándor Ádám

A bejegyzés trackback címe:

https://arsboni.blog.hu/api/trackback/id/tr87277455

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A munkaviszony megszüntetése 2019.03.13. 21:43:02

A munkaviszony egy tartós jogviszonynak tekinthető, de egy ilyen jogviszonynál is lehetőséget kell biztosítani a felek számára, hogy azt megszüntethessék. Éppen ezért szabályozza a Munka Törvénykönyve (Mt.) a munkaviszony megszüntetésének szabályait. F…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

OkoskaTo:rp 2015.03.18. 23:37:35

És?

A Fidesz intézkedéseit jogelméleti szempontból elemezgetni kb. annyira értelmes időtöltés, mint Fekete Pákó szövegeinek logikai hibáit kutatni.

egy igazi barom vagy mária 2015.03.19. 00:36:16

Na, balosok, kezdjetek kampányolni a 45%os Áfáért, meg az internetadóért, hogy az utcaseprők dupla ennyit keressenek.

NemNick 2015.03.19. 05:20:06

@egy igazi barom vagy mária: vagy, talán, esetleg, kevesebb hobbiberuházásért és rongyrázó megmozdulásért a rezsim részéről...

Barbaarb 2015.03.19. 08:06:32

@NemNick: Hát ja, csak akkor mondjuk épp ne a balosok tegyék ezt...

jobbdemokrata · www.jobbdemokrata.blog.hu 2015.03.19. 08:22:43

A ballibdemók minidig ellenezték a minimálbér emelését.

A ballibdemók mindig ellenezték a közmunkát.

A ballibdemók a magas segélyeket támogatják.

A ballibdemók takarodjanak a p..ba!

Amúgy a minimálbér a normál, hosszútávú kötelezettségekkel is járó munkavégzésre vonatkozik, a közmunkás bér pedig egy olyan munkára, amit bármikor abbahagyhat a delikvens, ha rendes munkát talál.

Nikosi · http://ius-murmurandi.blog.hu 2015.03.19. 10:40:10

@egy igazi barom vagy mária: Téged meg ki kellene rúgni az állásodból, hogy legyen még egy újabb utcaseprő 50e forintért az utcán. Mint látható f. droid ennyit is érdemelsz egy forinttal sem többet.

Nikosi · http://ius-murmurandi.blog.hu 2015.03.19. 10:45:40

@jobbdemokrata: A sima mtv alá eső munkavégzést is bármikor abba hagyhatom, ha találok egy másik állást. Semmi hosszútávú kötelezettséged nincs mint dolgozó. Akkor mondasz fel amikor akarsz és akkor váltasz munka helyett amikor akarsz.

csokishamburger 2015.03.19. 11:57:16

Nagyon sok közfoglalkoztatott ugyanúgy dolgozik egy adott intézménynél egész éven, napi nyolc órában mint bárki más, (néha fizetetlen túlórákkal stb.) csak a posztban is felsorolt, jóval kedvezőtlenebb feltételekkel.
Sokan vannak, akik évekig reménykednek, (és itt az "évek" nem elírás)hogy az intézmény majd főállásban fogja foglalkoztatni őket, van erre példa, de egyrészt általában az intézmények lehetőségei is szűkösek, másrészt pedig kell ehhez egy adag szerencse, és nem árt néhány "fontos" ismerős.

A minimálbér és a szabadság rendezése azt gondolom emberileg volna leginkább jelzés, hogy a sok, amúgy is nulla önbecsülésű ember talán elhinné, ér annyit, mint más. Ő is meg a munkája is.

A posztban felsorolt igazságtalanságokat még egy gondolattal kiegészíteném: a 25 év alattiak, akik eddig közfoglalkoztatásban dolgoztak, ezentúl kiemelt bért kapnak majd, bruttó 150 000 forintot.

Huffnágel Pista · http://www.huffnagelpista.com 2015.03.19. 16:45:45

@csokishamburger: @Nikosi: @jobbdemokrata: @Barbaarb: @egy igazi barom vagy mária: @OkoskaTo:rp: @NemNick:

A nők nem részei a nemzetnek és még az is kérdéses, hogy egyáltalán embernek számítanak-e

Itt lenne az ideje a helyükön kezelni a nőket. Rendkívül sokba kerül, miközben csekély hasznot hoz az oktatásuk, elveszik a Férfiaktól a munkahelyeket és indokoltalanul sokat költ minden kormány az egészségügyükre.

Mi itt a Huffnágel Életmód magazinban a prostitúció maradéktalan és teljes körű legalizációja mellett törünk lándzsát. Adjunk minden 18. életévét betöltött nőnek automatikusan bárcát a személyi igazolványa mellé, aztán hagyjuk, hogy megkeresse magának a betevőt.

Az egyes kormányok hatalmas adóbevételtől esnek el azáltal, hogy szemet húnynak a nők szürkegazdasága felett. A mai technológia lehetővé tenné például azt, hogy ha egy Férfi egy szórakozóhelyen meghív egy nőt bármire, akkor azzal a tétellel azonnal növeljük az illető hölgy adóalapját, míg a Férfiak ugyanezt leírhatnák költségként.

A nők végre azzal fogalkozhatnának, amihez a legjobban értenek, nem nyomasztaná őket a megfelelés kényszere a felsőokatás padjait koptatva vagy a munkahelyeken való mindennapi helytállás közben. Bevételeikből könnyedén kigazdálkodhatnák azt a tétel, amibe a rendszeres havi védelmük kerülne, fizetnék a saját TB-jüket, nyugdíjukat.

A futatóknak köszönhetően egy csapásra eltűnne a nemi és párkapcsolaton belüli erőszak is, aminek kezelésében a jelenlegi civil nőjogi szervezetek a világon mindenhol látványosan csődöt mondtak: Minél több pénzt költünk ezek felszámolására, a statisztikák annál aggasztóbbak lesznek. Mondjuk egy csoda lett volna, ha sikerül nekik, hisz a nők védelme mindig is a Férfiak dolga volt.

huffnagel.blog.hu/2015/03/16/a_nok_nem_reszei_a_nemzetnek

Barbaarb 2015.03.20. 07:19:04

@Nikosi: Viszont nagy különbség, hogy míg az MTV hatálya eső munkahelyeken azért alkalmaznak, mert szükség van rád, addig a közmunkánál azért alkalmaznak, mert kötelesek téged alkalmazni, ugyanis nem vagy alkalmas az MTV hatálya alá eső munka elvégzésére.

@Huffnágel Pista:

A nőjogi szervezetekről alkotott véleményünk hasonló, és tudom, hogy antifeminista vagy, de remélem ezt azért nem gondolod komolyan.
Miért ne lennének a nemzet részei a nők?
Miért lenne baj a munkavállalásuk abban az esetben, ha jobban megfelelnek az adott feladatra?
A kormányok sok dolog miatt esnek el adóbevételektől, és persze sokszor nem is érdemlik meg azt.
Miért kellene adóztatni, meg beleszólni egy randi esetében, ha a férfi önszántából meghív egy nőt?

Ez az egész nagyon diktatórikusan hat, szerintem nem szabad ennyire túlszabályozni a társadalmat.

Huffnágel Pista · http://www.huffnagelpista.com 2015.03.20. 07:32:17

@Barbaarb:

Minden oké, és nem az okozaté,
a csetepaté, hogy miért nem csorog a lé,
de ez a buké, nem csak a magyaroké,
a világ nyikorog, mint lomiba tett nagykanapé.

Anti bemegy az ajtón, mert rá van írva, hogy Tóni,
Bandi duzzog a sajtón, mint gyerek alatt a póni,
Történelmet ír István, Laci matekot, nyelvtant,
Szenvedő alak a vizsgán, de a létige magától elvan.

Minden oké, és nem az okozaté,
a csetepaté, hogy miért nem csorog a lé,
de ez a buké, nem csak a magyaroké,
a világ nyikorog, mint lomiba tett nagykanapé.

A malacok ólálkodnak,
A hatásvadász Farkas éhes,
a kutyák elharapództak,
a tanácsadás számlaképes.

Probléma van ezer helyben,,
A Főnök veled a bajban,
jó-jó, ha nem is itt helyben,
de legalább fejben Dubai-ban.

Minden oké, és nem az okozaté,
a csetepaté, hogy miért nem csorog a lé,
de ez a buké, nem csak a magyaroké.
a világ nyikorog, mint lomiba tett nagykanapé.

DiszKóvágás a csúcsa,
az összeröffenésnek.
Az életük miért ilyen furcsa?
Kik sietnek, pontosan késnek.

Birkák terel a madzag,
ösztönből véd, mivel puli,
De e dalból leszek-e gazdag?
Úgy, mint a négy liverpool-i.

Minden oké, és nem az okozaté,
a csetepaté, hogy miért nem csorog a lé,
de ez a buké, nem csak a magyaroké,
a világ nyikorog, mint lomiba tett nagykanapé.

Minden oké, és nem az okozaté,
a csetepaté, hogy miért nem csorog a lé,
de ez a buké, nem csak a magyaroké,
a világ nyikorog, mint lomiba tett nagykanapé.

www.pajortamas.hu

Barbaarb 2015.03.20. 12:34:24

@Huffnágel Pista:

Értem mit akarsz ezzel mondani, de nem gondolom, hogy ez válasz a kérdéseimre, ugyanis az ördög a részletekben rejlik.

Huffnágel Pista · http://www.huffnagelpista.com 2015.03.20. 14:40:10

@Barbaarb:

Miért ne lennének a nemzet részei a nők?

Pattognak itt mindenféle vélt jogaikért. Ez a cikk egy remek kiindulási pontot kinál azoknak, akik leállnának velük alkudozni. Olvasd csak el, porig bontja ez (is) bármelyik femináci kafferbivaly nőstény kezdeti, felfokozott lelkesedését.

Miért lenne baj a munkavállalásuk abban az esetben, ha jobban megfelelnek az adott feladatra?

Akkor semmi. Webcamgirlként, rúdtáncosként, pornósztárként még ugyanazért a munkáért nagyságrendekkel többet keresnek a Férfiaknál, de ez ki a faszt zavar. Adózzák csak le, amit összedubajoztak, aztán nézzék szépen otthon atévét a macskájukkal.

Miért kellene adóztatni, meg beleszólni egy randi esetében, ha a férfi önszántából meghív egy nőt?

Ha jobban belegondolsz, akkor azért, mert ezzel a módszerrel egyszerre oldhatnánk meg a gyermekszületések számának növelését, illeve a nők teljeskőrű foglalkoztataását. Akkor nem szúrná az a sok ingyenélő nyugdijas vénasszony az átlagban 8-10 évvel korábban elhalálozó Férfiak szemét. Minket ugyanis, MINDEN MAGYAR FÉRFIT 8-10 évnyi nyugdijjal röviditenek a jelenlegi módszerrel, miközben MINDEN PICSA azt haluzza, hogy ugyannazért a munkáért csak a 70%-át kapja. Azért.

Barbaarb 2015.03.23. 12:44:59

@Huffnágel Pista:

Én értem a szándékodat, de ez nem lehet magyarázat arra, hogy olyat jelents ki, hogy a nők nem részei a nemzetnek. Ha ilyet jelentesz ki, akkor csak magad ellen hatsz, mert nem vesznek komolyan, és nőgyűlölőnek bélyegeznek.

Az, hogy mi férfiak rövidebb ideig élünk, és tovább dolgozunk nem feltétlenül és nem kizárólag annak köszönhető, aminek te tulajdonítod.
A dolgok mesterséges megpiszkálása egy rakás nem várt mellékhatást idézhet elő (pl.: MGTOW), de egyébként sem tolerálnám, ha az én randijaimról bármilyen formában értesülne az adóhatóság, vagy bármely állami szerv.
A feministák mesterséges hülyeségeire szerintem nem viszont-hülyeségekkel kellene válaszolni, hanem megállítani és visszafordítani az ő torzító dolgaikat.
süti beállítások módosítása