Eldöntött, hogy mikortól kell fizetnie a légitársaságoknak a késésért

2014.09.11. 15:34 Ars Boni

Az Európai Parlament és az Európai Fogyasztói Központ az elmúlt évben számos lépést tett annak érdekében, hogy az utasok és a légitársaságok Dávid és Góliát harcában egyensúlyt teremtsenek. A légitársaságok, kiváltképpen a fapados légitársaságok ugyanis jelentős késés esetén csupán az utasok két százalékét kompenzálják, annak ellenére, hogy Sturgeon ügyben a három óra késés után kötelezővé vált a kártalanítás.   Újabb előrelépés jelent a 2014. szeptember 4. napján az Európai Unió Bíróságának, a  járat késések ügyében hozott döntése, amely szerint az érkezési időnek, az az időpont számít, amikor legalább a repülőgép egyik ajtaja kinyílik, és e pillanatban az utasok már elhagyhatják a gépet.

 Germanwings GmbH és Ronny Henning között folyó eljárásbanLandesgericht Salzburg (osztrák bíróság) terjesztett elő előzetes döntéshozatal céljából kérelmet az Európai Unió Bíróságának (Bíróság). A kérelmező Salzburg- Köln/Bonn repülőjáratra váltott jegyet, amelynek 14:40 kor kellett volna megérkeznie, azonban csak 17:43 –kor ért az állóhelyre, azaz 3 óra 3 perc késéssel a tervezett érkezési időpont után, ami miatt  Henning úr szerint 250 eurós kompenzáció illeti meg. A légitársaság azonban ezen igényt elutasította mivel álláspontjuk szerint a gép 2:58 perc késéssel ért a leszállópályára.

LUXEMBOURG : Institutions Europeennes + Ville

A Landesgericht Salzburg jelen kérdés eldöntését terjesztette elő a Bíróság számára, azaz, hogy az Európai Parlament és Tanács 261/2004/EK, a légi közlekedésben részt vevő utasok jogait szabályozó rendelet értelmében mi minősül érkezési időnek:

„a)      a repülőgép kifutóra történő leérkezésének (»touchdown«) időpontja;

b)      az az időpont, amikor a repülőgép eléri állóhelyét, és a rögzítő fékek működésbe lépnek, illetve behelyezik a féktuskókat (»in‑block‑időpont«);

c)      a repülőgépajtó kinyitásának időpontja;

d)      a felek által a magánautonómia keretében meghatározott időpont?ˮ

Bíróság fentiek értelmében azt vizsgálta, hogy érkezési időpont azt az időpontot jelöli, amikor a repülőgép kerekei a célállomás szerinti repülőtér leszállópályáján földet érnek, vagy pedig úgy, hogy e fogalom azt az időpontot jelöli, amikor a repülőgép eléri állóhelyét, és a rögzítő fékek működésbe lépnek, illetve behelyezik a féktuskókat, vagy pedig úgy, hogy az említett fogalom azt az időpontot jelöli, amikor a repülőgép ajtaját kinyitják, illetve úgy, hogy ugyanezen fogalom a felek által közösen megállapított időpontot jelöl.

A Bíróság már fent említett Sturgeon ügyben megállapította, hogy azon utasok számára, akik jelentős késéssel érkeznek meg – legalább három óra- kártalanítás jár. A kártalanítás szabályai a többi tömegközlekedési eszközétől történő eltérést a Bíróság azzal indokolt, hogy utasok a légi szállító utasításai mellett és ellenőrzése alatt zárt térbe vannak bezárva, miközben technikai és biztonsági okokból a külvilággal való kapcsolattartásra vonatkozó lehetőségeik jelentősen korlátozottak. E körülmények között az utasok nem intézhetik folyamatosan személyes, családi, szociális vagy üzleti ügyeiket. Azonban a korábbi határozat az érkezési idő fogalmát nem határozta meg, így a jelen határozat külön kiemeli, hogy az érkezési idő meghatározása különösen fontos, hogy egységes alkalmazást nyerjen az egész Unióban.

A Bíróság a körülmények mérlegelése után úgy határozott, hogy érkezési időnek az az időpont felel meg, amikor legalább a repülőgép egyik ajtaja kinyílik, és e pillanatban az utasok már elhagyhatják a gépet. A légitársaság a rendelet értelmében csak akkor tud mentesülni a fizetési kötelezettség alól, ha bizonyítja, hogy, a járat törlését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni. Jelen döntés az egész Unió területén alkalmazandó. A határozat külön kiemeli, hogy több európai rendelet, valamint a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) egyes dokumentumai úgy hivatkoznak a „tényleges érkezési időpontˮ fogalmára, mint azon időpontra, amikor a repülőgép eléri állóhelyét, azonban ennek ellenére a kártalanítás esetén jelen döntés alkalmazandó.

Jelen határozat értelmében az Unió egész területén a három órát meghaladó késés esetén, bármely utas kompenzációt igényelhet.

A bejegyzés trackback címe:

https://arsboni.blog.hu/api/trackback/id/tr966689097

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása