5300 euró egy ötéves laptopért?

2014.10.28. 12:15 Ars Boni

Az Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) 2014. október 21-i ítéletében elmarasztalta Magyarországot az Emberi Jogok Európai Egyezményében biztosított tisztességes eljáráshoz való jog, ezen belül a perek ésszerű időn belül való befejezéséhez való jog, valamint a tulajdon védelméhez való jog megsértése miatt. Kötelezte Magyarországot a felperes részére 4.000 euró vagyoni, illetve nem vagyoni kártérítés, valamint 1.300 euró költség megfizetésére.

Az eljárás egy öt éven és négy hónapon át lefoglalt laptop tárgyában zajlott.

jpg_2033-Laptop-Cartoon-Character-Waving-A-Greeting

Az ügy felperese, Hábenczius Marianne az Amerikai Egyesült Államokban élt, és egy látogatásra érkezett Magyarországra. Laptopját, az ügy „főszereplőjét” nem sokkal megelőzően vette, akkori áron közel 1.600 dollárért. Érkezésekor azt nem jelentette be vámköteles cikként, mivel álláspontja szerint aVámtörvény értelmében nem minősült annak. Hábenczius jelezte, a behozatalra nem import céljából kerül sor, és az Egyesült Államokba való visszautazásakor laptopját is viszi majd magával. A vámhatóság mindennek ellenére a laptopot lefoglalta és csempészet gyanúja alapján büntetőfeljelentést tett Hábenczius ellen. A lefoglalt laptopot ezt követően bírósági letétbe helyezték, így értelemszerűen ahhoz tulajdonosa nem férhetett hozzá. A lefoglalás ugyanis azt a célt szolgálja, hogy az eljárás végeztével kiszabott vagyonelkobzás végrehajthatósága már az eljárás során is biztosított legyen. Jelen ügyben az elkobzás indoka az akkor hatályos Büntető Törvénykönyv azon rendelkezése lett volna, amely szerint el kell kobozni azt a dolgot, amelyre a bűncselekményt elkövették.

Az eljáró ügyész vádiratában a lefoglalás megszüntetését indítványozta, melyre nem került sor. A magyar bíróság Hábencziust csempészet miatt bűnösnek találta, és 23.000 forint pénzbüntetést szabott ki, a laptop kiadását pedig további 100.000 forint összeg megfizetéséhez kötötte. A határozat azonban nem válhatott jogerőssé, mert Hábenczius az eljárás folytatását kérte. Erre nem került sor, a bíróság 2006-ban elévülés miatt megszüntette az eljárást és elrendelte a laptop kiadását.

Hábenczius ezt követően fordult az EJEB-hez. Szerinte a büntetőeljárás hossza nem volt összeegyeztető a perek ésszerű időn belül való elbírálásának az Egyezmény 6. cikkében lefektetett követelményével. Állítása szerint továbbá a magyar hatóságok megsértették az Egyezményhez fűzött Első Kiegészítő Jegyzőkönyv (Jegyzőkönyv) 1. cikkében biztosított tulajdon védelméhez való jogot, mivel alaptalanul akadályozták tulajdonának jogszerű használatában. Habár védekezésében a magyar kormány nem vitatta az eljárás elhúzódásának tényét, kifejtette, hogy Hábenczius elmulasztotta indítványozni a magyar hatóságok intézkedését, valamint arra is hivatkozott, hogy nem merített ki minden, a magyar jog által lehetővé tett jogorvoslati utat, ami az EJEB-hez fordulás feltétele. Az EJEB mindezen érveket elutasította és – korábbi esetjogára is hivatkozva – megalapozatlannak találta a magyar kormány érvelését. Az EJEB megállapította, hogy az eljárás hosszának túlzott mértéke miatt sérült az ésszerű időn belül való elbíráláshoz való jog.

A tulajdonhoz való jog sérelme részletesebb vizsgálatot igényelt. A Jegyzőkönyv 1. cikke ugyanis általában védi a tulajdonjogot, de lehetővé teszi korlátozását akkor, ha ez közérdekből és a törvényben meghatározott feltételek, valamint a nemzetközi jog általános elvei szerint történik.

A felek között nem volt vitatott, hogy Hábenczius tulajdonhoz való joga, sérült, ezt az EJEB is így találta. A lefoglalás azonban minősülhet jogellenes cselekményből származó dolog jogszerű lefoglalásának, így a tulajdonjognak a köz érdekében való jogszerű korlátozásának. Az EJEB szerint az intézkedés jogszerűsége attól függ, hogy méltányos egyensúly áll-e fenn a közérdek védelme, illetve az egyéni jogok korlátozása között. Ez az egyensúly pedig nem áll fenn, amennyiben az intézkedés az érintett személyre egyedi és túlzott mértékű terhet ró. Továbbá az EJEB rámutatott arra is, hogy minden jogszerű lefoglalás vagy elkobzás magában foglalja a kár lehetőségét, így kárigény csak akkor merülhet fel, ha az elszenvedett kár az elkerülhetetlen mértéket meghaladja.

Hábenczius úgy érvelt, hogy a lefoglalás szükségtelen és aránytalan volt, mivel a hatóságoknak tudniuk kellett, hogy az olyan eszközök, mint egy laptop hamar értéküket vesztik, így ezt figyelembe véve az intézkedéseket gyorsított ütemben kellett volna alkalmazniuk. Többek között lehetőség lett volna arra, hogy a laptopot visszaadják, annak feltétele mellett, hogy Hábenczius az eszközt az eljárás lezárultáig megőrizze.

Az EJEB helyt adott Hábenczius érveinek és ítéletében megállapította, hogy a laptop több mint 5 éven át tartó letétben tartása egyedi és túlzott terhet jelentett a terhelt számára, és nem teremtett a közérdek védelme és az egyén tulajdonhoz való joga közötti egyensúlyt. Rámutatott arra, hogy már az ügyészi indítvány is tartalmazta a lefoglalás megszüntetését, valamint a magyar bíróság is elrendelte a lefoglalás helyetti pénzbeli kompenzációt, amely ugyan nem emelkedhetett jogerőre az eljárás megszüntetése miatt.

Hábenczius további, az Egyezményben biztosított jogainak megsértését is állította – így a nyilvános tárgyaláshoz való jogának sérelmét, valamint a megítélt kártérítésnél nagyobb összeget követelt – , azonban ezeket a kérelmeket az EJEB nem találta megalapozottnak.

Visszatérve a cikk címében felvetett kérdésre, vitatkozni lehet azon, méltányos-e vagy éppen túlzó a megítélt 5.300 eurós összeg, azonban azt nem felejthetjük el, hogy Hábenczius azt nem, mint a laptop ellenértékét kapta. Ez az összeg vagyoni és nem vagyoni kártérítésként, azaz az eljárás során őt ért minden sérelem kompenzációjaként szolgált.

*

szerző: Rajnai Anna Éva

A Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény

A vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról 1995. évi C. törvény

A kép forrása: http://pcworld.hu/hardver/receptek-laptop-es-adatlopas-ellen.html

A bejegyzés trackback címe:

https://arsboni.blog.hu/api/trackback/id/tr616840471

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Feljelentés minták a Tigáz ellen 2014.10.29. 14:05:40

  Ez az első feljelentés minta a kamu "Igazságügyi Szakérői Vélemény" -nyel megerősített, de el nem követett,  plombarongálásból fakadó jogtalan gázvételezés miatti "hamis vád"-at és "rágalmazás"-t igyekszik a helyére tenni. Akit így és ilyen trükköse...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.10.29. 14:00:27

Kevés, több ilyen kell és akkor végre eszmélnének a drága kedves állami nemiszervek, hogy mit lehet és mit nem.

l3v1 2014.10.29. 14:04:40

"Az ügy felperese, Hábenczius Marianne az Amerikai Egyesült Államokban élt, és egy látogatásra érkezett Magyarországra"

Ez a lényeg. Minden MO-ra érkező turistánál lévő minden elektronikus kütyüt vámoltassunk el, ebből jönne annyi bevétel, hogy soha nem kellene internetadót bevezetni, sőt más adót sem. Mondjuk turista sem jönne több :) Lényeg a lényeg, MO szép lassan az idióta törvénykezések mintapéldája lesz.

cenzuratroll bosszanto 2014.10.29. 14:44:30

Az orbánisták újabb szépséges ámokfutásáról olvashattunk. Mit képzel a nyüves amerikai, hogy csak úgy laptopot hoz, elvenni, megszopatni.

SQL 2014.10.29. 14:58:47

@cenzuratroll bosszanto:

No ezt azért én a helyedben ujraszámolnám...

Tombolda · http://tombolda.fw.hu 2014.10.29. 15:58:38

@cenzuratroll bosszanto: pártállástól függetlenül is így lett volna.

cenzuratroll bosszanto 2014.10.29. 16:02:57

@Tombolda:

Sőt, ezt ráadásul két párt hozta össze. Ettől függetlenül az okot az orbánizmusban kell keresni, az okozatot meg Megyó és Gyurcsány alatt.
Ebből látszik, a hülye mindig hülye marad, mindegy ki ül a bársonyszékben.

Szűcslaci 2014.10.29. 16:03:14

@cenzuratroll bosszanto: 2009. júniusában foglalták le a cuccot. Maaaaargit.

Muad\\\'Dib 2014.10.29. 16:10:14

Itt mindenkinek nehezére esik elolvasni a linkelt dolgokat?
"...At the material time, the applicant lived in the United States. On 14 January 2001 she arrived in Hungary on a visit. She had a laptop with her which she had bought on 9 January 2001 in the United States for 1,624 US dollars (approximately 1,500 euros (EUR) at that time). She did not declare it to the airport customs authority, since in her opinion it constituted a ‘travel item’, exempted from customs duty, within the meaning of section 110 of Act no. C of 1995 and section 185(3) of the implementing Decree of the Act..."

2001, világos mindenkinek?

cenzuratroll bosszanto 2014.10.29. 16:24:33

@Szűcslaci:

Na, te tényleg jobb ha csendben maradtál volna.
Te a nagyon egyszerű orbánisták közé tartozhatsz, ha még ez az ügy is meghaladta a képességeid.

@Muad\\\'Dib:

No és ki volt 2001-ben a király? Kapís?

randomuser1 2014.10.29. 16:28:26

@Muad\\\'Dib: ajcsiba hozta a szegény itthonmaradott rokonoknak, csak rápacsált, mert a ravasz fináncok jól kiszúrták...

Unbiased 2014.10.29. 16:43:20

A megítélt összeget hány év múlva kapja meg? És ez a mi adónkból megy, vagy azok zsebéből, akik elbaltázták az ügyet? (Költői kérdés, tudom a választ.)

ex-dr. vuk 2014.10.29. 16:56:42

"azt nem, mint a laptop ellenértékét kapta"

mint ele nem mindig kell am vesszo ... pl itt sem

Muad\\\'Dib 2014.10.29. 17:00:13

@cenzuratroll bosszanto:
Na és? 2002-2006 között meg más és az ügy ugyanúgy állt. Ez aligha köthető simán egy párthoz. Ez a rendszer állapotát tükrözi.

cenzuratroll bosszanto 2014.10.29. 17:20:55

@Muad\\\'Dib:

Na és? A lényeg az, hogy a saját szavaiddal leírtad ugyanazt, amit én. Éljen. Éljen. Éljen.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.10.29. 17:24:41

@Emmanuel Goldstein: Mindig lenyűgöznek a gondolatolvasók, különösen, ha csodaképességüket internetes kommentekben is képesek űzni.

@Unbiased: Viszonylag gyorsan, egy EJEB ítéletnél fizetnünk kell.

Naná, hogy mi fizetjük, hiszen a magyar állam volt az EJEB előtti eljárás alperese.

Az ügyért felelős köztisztviselők esetében elvileg volna lehetősége valamiféle korlátozott munkáltatói kárigényt meg egyéb felelősséget érvényesíteni, de az hétszentség, hogy egy 13 éve történt vámügyi intézkedés kapcsán ezzel a kutya se fog vesződni.

randomuser1 2014.10.29. 18:13:25

@Counter: semmi gondolatolvasás, csak a klasszik tapasztalat ugyebár...
mondd, h sose hoztál haza semmit, vagy ha de, a vámon becsengetted a vámot, fát az ájfón után :)

Pierr Kardán 2014.10.29. 19:12:23

"Az Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) 2014. október 21-i ítéletében elmarasztalta Magyarországot "

"a bíróság 2006-ban elévülés miatt megszüntette az eljárást és elrendelte a laptop kiadását.
Hábenczius ezt követően fordult az EJEB-hez. "

Szóval 8 év alatt sikerült ítéletet hozni az EJEB-nak...

Azért volna ott is mit piszkálgatni :-))

Netuddki. 2014.10.29. 19:30:38

Látom leragadtatok a lényegtelen dolgoknál megint. Csak szólok, hogy most arról van szó a bíróság 5 év alatt nem tudott dönteni. És még hány ilyen eset van...

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.10.29. 19:35:39

@Pierr Kardán: Az EJEB nem egy állami rendesbíróság, hanem egy kifejezetten államok elleni perekre szakosodott különleges nemzetközi bíróság. Nem várható el tőle ugyanaz az ügyteher-viselési képesség, ami egy közönséges kerületi bíróságtól.

Gerardus A. Lodewijk 2014.10.29. 20:48:01

@Muad\\\'Dib: Igen, emlékszem, hogy úgy 2000-2001 táján igencsak megsokasodtak a hasonló tényállás alapján csempészet gyanújával, majd vádjával folytetott büntetőeljárások. Egy idő után kialakult az a gyakorlat, hogy már az ügyész a vádemelés helyett az eljárást a cselekmény társadalomra veszélyességének csekély foka miatt megrovással megszüntette, majd a lefoglalt laptopról bíróság döntött tárgyi eljárásban, méghozzá általában akként, hogy különös méltányosságból mellőzte az elkobzást, és a lefoglalt dolgot - néha vámfizetés terhe mellett, máskor akár anélkül is - kiadni rendelte a terheltnek. Ez még így is elég nehézkes, és a józan ésszel már akkoriban is tökéletesen ellentétes eljárás volt. Azután valamikor 2002-ben vagy 2003-ban a magastekintetű vámhatóság méltóztatott végre felfogni a helyzetet és úgy dönteni, hogy utasonként 1 db laptop útiholminak számít, ezzel véget ért ez a bohóckodás. Legkésőbb ekkor indokolt lett volna a korábban indult hasonló eljárásokat is módszeresen megszüntetni, most már a társadalomra veszélyesség megszűnése miatt, de úgy látszik, az ügyészség akkor nem tartotta ezt fontosnak. Szóval az EJEB ítéletével teljesen egyetértek.

Gyűrött Papír 2014.10.29. 22:24:42

Amíg az ilyen csicskáztatásoknak nem lesz személyi következménye az ügyészség szarik rá, hogy az állam mennyit fizet. Ha egy ügyész vádol, de nem lesz igaza, akkor legyen egy rossz pontja. Az ügyésznek vádolnia kell, mert ez a dolga, de jelenleg akkor is vádol, ha messze nem indokolt, mert most a mennyiség számít.

Krumpli Bogart 2014.10.29. 22:31:53

@Pierr Kardán: Állítsátok meg a Földet! Ki akarok szállni.

Mellesleg teljesen mindegy, hogy a (momentán éppen szökésben lévő) fidesznyik cigányasszony vezeti-e a vámhivatalt, vagy valamelyik maszoppos gyökér, 25 éve rohad az ország.
Már olyan bűz van itt ezek miatt, hogy hányinger itt élni....

Krumpli Bogart 2014.10.29. 22:35:12

@Gerardus A. Lodewijk: Addigra már a vámosok is tudtak venni maguknak laptopot. És már nem kellett a lefoglalt autókkal furikálni, lefoglalt laptopokkal villogni a csajuk előtt, meg ilyesmi.

Mondjuk a rendőrség bűnjelraktárából is szőrén-szálán eltűnt egy szekrénnyi lefoglalt Marlboro.

Krumpli Bogart 2014.10.29. 22:38:39

@Gyűrött Papír: A NAV pedig ÉVEKIG "vizsgálja" kiutalás előtt az áfát. És visszatartja. Legfeljebb kinyírja a vállalkozást (aki nem fizet többé adót).
Ennek sincsenek személyi konzekvenciái.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.10.29. 22:40:11

@Gyűrött Papír: A magyar ügyészségen belül (legalábbis a vádló ügyészek esetében) jelenleg is a váderedményesség az egyetlen és legfontosabb értékelési statisztika.

Az ügyészség váderedményessége egyébként évtizedek óta valami döbbenetesen magas, 93-95%.

www.mklu.hu/repository/mkudok1751.pdf 4. oldal.

A megközelítésed hibás, nyitott kapukat döngetsz, ugyanis a követelésed teljesül - így és ettől sz*r a rendszer (ui. az ügyész rámegy a biztos ügyekre és kikövetel bennük egy marasztalást, adott esetben egy laptop el nem vámolásáért, de elengedi a bizonytalanabb, nehezebben bizonyítható ügyeket és vádpontokat).

uckmuckfuck 2014.10.30. 11:26:31

Nagyon helyes, de a karteritest a kozremukodo ugyeszek, birok, stb. berebol kellene kifizetni, nem pedig kozpenzbol.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.10.30. 11:35:51

@uckmuckfuck: Nem. Az egyezményt Magyarország sértette meg, nem pedig X. Y. eljáró ügyész. A sértettel szemben is méltányos, hogy kárát egy fizetőképes, jól kereshető féllel szemben érvényesíti, nem pedig egy bizonytalan fizetőképességű magánszeméllyel.

A magyar állam pedig felelősséggel tartozik saját hatóságai intézkedéséért, nem?

uckmuckfuck 2014.10.30. 11:56:58

@Counter: Tehat szerinted nem felelosek azok, akik rosszul vegeztek menet kozben a dolgukat?
Jo, akkor a kedvedert fizesse az allam a szamlat, ellenben mindenkit azonnali hatallyal rugjanak ki, aki kozremukodott ebben a komediaban.
Igy jobb?

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.10.30. 13:44:45

@uckmuckfuck: 1. Akit félrekezelnek a kórházban, vajon a kórházat perli-e, vagy a beavatkozást végző orvost?

2. Vajon Hábenczius tisztességes időn belül lefolytatandó eljáráshoz való jogát a magyar állam eljárása sértette-e, vagy az eljáró személyek a saját szakállukra?

3. Hogy a túróba volna az, hogy az eljáró ügyész és bíró, ha "sikeres" az ügy, akkor az állam nevében képviselnek vádat és hoznak ítéletet, de ha elkúrás van, egyből ne feleljen az állam?

4. Hát miért őket rúgják ki? Az állam sz*r jogszabályait alkalmazták, az ügyész esetében felettesük utasítására.

5.300 euró elkúrását fel tudod fogni, az fáj, azért büntessenek meg mindenkit az utolsó portásig, de az, hogy az állami működés szinte saját jogán pazarló és hatékonytalan, az OK. Annak se személyes felelőse nem akad zsigeri nekibuzdulásra, se szép, kerek számlát nem lehet róla mutogatni...

uckmuckfuck 2014.10.30. 14:02:55

@Counter:
1. Mindkettot kene.
2. Ismet mindket oldal hibas.
3. Ez nem egy atlagos ugy, hanem egy kivetelesen pitianer, trivialis ugy, amit azonnal az elso lehetseges alkalommal ejteni kellett volna, es visszaadni a laptopot.
Messzemeno fejtegetes lenne kifejteni, ugyhogy csak roviditve leirom az en meglatasomat: Nem az emberek es az allam leteznek azert, hogy bizonyos szabalyok be legyenek tartva, hanem forditva. A szabalyok, eljarasok leteznek azert, hogy az allam es mi tudjunk mukodni. Ugyhogy az effele pitianer ugyekben amilyen gyorsan csak lehet, at kene vagni a bullshiten, es mukodtetni a rendszert, nem a szabalykonyvek aprobetuit elemezni, es evekig huzavonazni.
4. Akkor ezt e felettest az elozoekben irthoz hasonloan kene elovenni az eset kapcsan.
5. Nyilvan kene a rendszeren optimalizalni, ezt nem vitatom. Csak ez az allam felel meg fizet igazabol senkinek sem faj, csak a mi adoforintjainknak, ezert is egy kovetkezmenyek nelkuli orszag ez

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.10.30. 14:22:58

@uckmuckfuck:
1. Nem, szerinted a kórházat nehogymá' perelje.

A javaslatodnak megvan az a hátránya, hogy Hábenczius a magyar államon be tud hajtani 5.300 eurót pöccre. Az ügyészeken és vámtiszteken nem tudna.

Megvan az a hátránya is, hogy az emberek igyekeznének vagyonos ügyészek és vámtisztek elé kerülni ügyükkel.

Megvan az a hátránya is, hogy ellenben senki sem akarna ügyész vagy vámtiszt lenni (vö. defenzív orvoslás).

Ez pazarláshoz vezet össztársadalmi szinten.

2. Az eljáró személyek a magyar jogot alkalmazták, nem önkényt gyakoroltak.

3. _Ilyen rendszert alkotott a magyar állam, ezt kellett működtetni_.

4. Ő is csak a magyar jogot alkalmazza.

5. Ez pont az a következmény, ami szerinted nincs.

uckmuckfuck 2014.10.30. 14:46:41

Megtehetnenk, hogy mindig irnank egy ujabb hozzaszolast a masik ujabb hozzaszolasara, de szerintem nem vezetne sehova. Leirtuk a velemenyunket, ami nem egyezik, hat ez van:)

Gyűrött Papír 2014.10.31. 10:27:20

@Counter: Az eredményességi statisztikát nagyobb mértékben emeli az, hogy a bíróság ítéletnek tartja a vádiratot és kvázi jóváhagyja.
süti beállítások módosítása